Tuesday, April 18, 2006

Wat is waar? (3)

Toch nog één keer over 11 september. Anderen confronteren met feiten over die gebeurtenis blijkt op veel weerstand te stuiten. Men reageert over het algemeen afwijzend en emotioneel. Waarom, zo vraag ik me af?

Mensen willen het vermoedelijk niet geloven omdat het in strijd is met alles wat ze (denken te) weten. Er waren toch een paar zekerheden? De regering heeft het beste met je voor, de media is onafhankelijk en je bent een vrij mens. Maar op het moment dat de waarheid van 9/11 tot je doordringt, wordt dat wereldbeeld verstoord. En dat willen we niet.

Het is dan wel zo makkelijk om te doen of het is gegaan zoals de regering Bush ons voorhoudt, een lekker wijntje in te schenken en naar Milan-Barcelona te kijken. Mooie wedstrijd, maar het zit me toch niet lekker. We kunnen immers met alle informatie die beschikbaar is niet meer zeggen: ik wist er niks van.

Dus nog 1 keer, op het gevaar af dat ik op een dominee begin te lijken: doe uzelf een plezier en bekijk deze documentaire in zijn geheel. Oordeel daarna.