Thursday, April 13, 2006

Het Nu

De mens heeft op elk moment in zijn leven drie keuzes. Altijd. Elke seconde weer. Je kunt je ofwel onttrekken aan een situatie, ofwel actie ondernemen, ofwel je erbij neerleggen. Dat klinkt simpel en dat is het ook.

Deze week moest ik vroeg in de ochtend naar Oosterbeek. Volgens de routeplanner bedroeg de reistijd een uur. Omdat de cursus die ik ging volgen rond 9 uur begon, vertrok ik om kwart voor 8 uit Amsterdam. Ruim op tijd, zou je zeggen. Aanvankelijk ging het ook goed. Op de ring A10 was het relatief rustig (dat wil zeggen, ik stond niet stil), en vrij soepel bereikte ik de A1. Met een gangetje van rond de 110 zoefde ik oostwaarts. Met genoegen bekeek ik de andere kant van de snelweg. Het stond volledig vast richting Amsterdam. Met enige weemoed dacht ik aan de tijd dat ik nog in Amersfoort woonde, en mij 's ochtends in allerlei bochten wrong om die file te vermijden. Maar al gauw werd ik uit mijn dagdroom weggerukt door de harde werkelijkheid. Bij het knooppunt Eemnes belandde ik in een file. Een snelle scan bij de verkeersinfo via de mobiele telefoon leerde dat mij 6 kilometer file te wachten stond. Richting Amersfoort.

Goed.

De eerste paar minuten voel ik me wat ongemakkelijk. Een tijdlang zit er geen beweging in. Onrustig kijk ik op de klok. Het schiet niet op zo, straks kom ik nog te laat. Ik moet invoegen van 3 naar 2 banen, en de bestuurder links van mij geeft geen ruimte. Bijna druk ik op de toeter, maar ineens herinner ik mij de wijze les uit het boek dat ik het vorig weekend heb gelezen. Drie keuzes. Meer is het niet. Onmiddellijk leg ik mij bij de situatie neer. Opwinden heeft geen zin. Geamuseerd kijk ik om mij heen. In de linkerbaan naast mij zie ik gestresste koppen, bestuurders die telkens zenuwchtig gas geven en meteen weer remmen. Ik voel het leer van het stuur met mijn handen. Rechts van de weg zie ik koeien in een weiland grazen. De bomen zijn nog kaal, vol verwachting hunkerend naar de lente. In de verte torent de spits van de Lange Jan hoog boven zijn omgeving uit.

Niets is mooier dan het Nu.