Friday, April 28, 2006

Bezet

Toen ik gisteravond naar huis fietste, zag ik ze weer. Van die wit gekalkte vierkante vakken op de stoep, met in het midden daarvan in grote blokkletters de tekst: BEZET. Verder niets of niemand te zien. Elk jaar vraag ik me weer af wat mensen toch bezielt. Nou ja, ik heb natuurlijk wel een idee, maar ik zou er zelf niet over piekeren om zoiets te doen.

Er was er één op de Blauwbrug, tegenover de Stopera. Twee toeristen (althans, twee Engels sprekende mensen met een Capitool gids van Amsterdam in de hand) stonden er in kennelijke verwondering naar te kijken. Zouden ze de tekst kunnen lezen? Zouden ze weten dat het straks Koninginnedag is? Wij Nederlanders weten natuurlijk heel goed waar het over gaat. Tijdens de vrijmarkt gaat iemand hier zijn waar aanprijzen, en die iemand vindt dat anderen niet op dat plekje mogen gaan staan. Als je dat toch doet.. ja wat dan eigenlijk? Zouden er in alle vroegte opstootjes plaatsvinden doordat mensen de bezette plaatsen inpikken voordat de bezetter zelf is gearriveerd?

Als ik een in Amsterdam wonende Duitser was, zou ik ook zo'n vak claimen.
"Hier werden fahrräder verkauft"
Dat is eigenlijk helemaal niet leuk.
Maar ja, dat krijg je ervan.