Saturday, January 07, 2006

Documentaire

Het fascinerende in de documentaire "Het schitterende scherm" vond ik niet eens zozeer de oude beelden van vroeger. Zoals de nog onbebrilde Harmen Siezen, die in Smilde een vader van een van de gegijzelde kinderen interviewt. Of Joop van Zijl in Nieuw Guinea, vlak voordat Nederland er afstand van moest doen, die in korte broek een Nederlandse soldaat de groeten laat doen aan het thuisfront. Nee, het waren de beelden van nu. Een blik achter de schermen bij de totstandkoming van het nieuws. De voltallige redactie die zich in een kringgesprek het hoofd breekt over de vraag of je de moordenaar van Theo van Gogh als "dader" kunt bestempelen terwijl die nog niet is veroordeeld. Of het gesprek met de allochtone medewerker. Hij wil duidelijkheid, maar waarover? Het blijft een raadsel. Nieuws wordt nog steeds gemaakt, zoveel wordt wel duidelijk uit de documentaire, het is een boeiend proces. Alleen van dat halfzachte jaren '70 gepraat op de redactie zou ik helemaal gek worden.