Saturday, February 11, 2006

Onderzoek

Volgens de nieuwsberichten heeft twee op de drie werknemers seks op de werkvloer. Mannen vaker dan vrouwen, en met name mannen van boven de 45 zouden nogal actief zijn. Nou ben ik gelukkig nog geen 45, maar daar geloof ik dus helemaal niets van. Niet dat van boven de 45, maar dat twee op de drie werknemers seks heeft op het werk lijkt me sterk overdreven.
Ik heb dat wel vaker met onderzoek. Het maakt me achterdochtig.
"Onderzoek wijst uit dat..."
Ik vind het altijd weer verrassend dat bij het minste of geringste er meteen iemand is die een onderzoek heeft uitgevoerd, zodat we via het nieuws kunnen horen wat "we" ervan vinden. Mij is echter nog nooit iets gevraagd in het kader van zo'n onderzoek. Ook dit keer niet. Er zouden 750 mensen aan dit onderzoek hebben meegedaan. Wie dan allemaal? Waar werken ze? Waarom werden juist zij gevraagd en wij niet? Hebben ze eerlijk antwoord gegeven? Het is tenslotte ook een bekend feit - dat volgt uit onderzoek - dat mensen meestal liegen over hun seksleven. Met name over de frequentie, want als je het niet twee tot drie keer per week doet, presteer je onder het gemiddelde. Aldus onderzoek.
Met de komende gemeenteraadsverkiezingen in aantocht worden we ook weer doodgegooid met het ene onderzoek na het andere. We weten van tevoren al wat we ervan vinden en zullen stemmen, dus waarom eigenlijk nog je stem uitgebracht? Laat onderzoek het maar bepalen, dat scheelt weer een hoop gedoe.
Maandag op de zaak ga ik toch maar eens wat beter opletten. Ik doe niet aan seks op het werk, maar volgens dit onderzoek mijn twee directe collega's dus wel. Kennelijk heb ik dat gemist. Maar ja, ik heb er dan ook geen onderzoek naar gedaan.