Monday, November 28, 2005

Digitale wonderwereld

In 1989 typte ik mijn afstudeerscriptie nog op een gewone typemachine, terwijl de meeste andere studenten al aan het worstelen waren met WordPerfect 4.1. Digitaal was nog niet aan mij besteed. Toen ik een jaar later als kersverse stagiaire op een advocatenkantoor begon, eindigde de rondleiding bij de fax. Mij werd te verstaan gegeven dat die slechts in spoedgevallen mocht worden gebruikt. En dan nog kreeg je van dat vieze fax papier, dat gekopieerd moest worden om het te behouden. Iets later kwam de stand-alone pc, en liepen we met floppy discs door het pand om bestanden uit te kunnen wisselen.
En toen kwam het Internet. Het werd ineens allemaal steeds mooier. Nooit meer memo's in postvakjes, want er was e-mail. Het was nog maar het begin van een revolutie. Online winkelen, een vliegreis boeken, via Skype gratis bellen met je vrienden in binnen- en buitenland, muziek en films downloaden, je eigen uitgever zijn dankzij het weblog, noem het maar op. Alles via het Internet, en sinds enige tijd ook volledig draadloos. We worden daar nog dagelijks blij van.
En vandaag weer de nieuwste uitvinding: de Lamabox. Een digitale recorder waarmee tv programma's en films direct vanaf het Internet op een harde schijf kunnen worden gebrand. Met een klik op de afstandsbediening kan de tv-kijker de beelden downloaden naar een harde schijf van 40 of 200 gigabyte en desgewenst ook branden op een dvd. In hoeverre het auteursrechtelijk allemaal door de beugel kan, is nog even de vraag, maar ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en word gelukkig!